"Korowód z pochodniami na cześć Henryka Siemiradzkiego w Krakowie dnia 6 Października r. b. (5467)"
Skrócony opis pozycji:
Autor: Aleksander Malinowski i Kazimierz Pomianowski wg Michała Elwiro Andriollego
Typ obiektu: rycina
Hasło: Kraków / Henryk Siemiradzki
Przynależność administracyjna: województwo małopolskie (krakowskie)
Technika wykonania: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 187x283 mm (kompozycja)
Stan: Pozycja w bardzo ładnym stanie, kompozycja bez wad, bardzo nieznaczne plamki i plamy na marginesach karty
Numer katalogowy: i14772
Tytuł: "Korowód z pochodniami na cześć Henryka Siemiradzkiego w Krakowie dnia 6 Października r. b. (5467)"
Autor: Aleksander Malinowski i Kazimierz Pomianowski wg Michała Elwiro Andriollego
Opis przedmiotu:
Typ: rycina
Hasło: Kraków / Henryk Siemiradzki
Miejscowość: Kraków
Przynależność administracyjna: województwo małopolskie (krakowskie)
Sygnatura: Rycina sygnowana na płycie u dołu kompozycji: w lewym rogu "Andriolli" i w prawym rogu "A.M. K.P."
Technika: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 187x283 mm (kompozycja)
Datowanie: 1879
Numer katalogowy: i14772
Pochodzenie: Z: Kłosy nr 749 z 6.11.1879 s. 293
Uwagi:
Zachowana cała karta oraz tekst w kserokopii autorstwa Adama Pługa.
Scena pod Hotelem Krakowskim. Być może współtwórcą ryciny był Kazimierz Piastuszkiewicz, a nie Kazimierz Pomianowski.
- Henryk Siemiradzki (24.10.1843 Nowobiełgorod (obecnie Peczenihy k/Charkowa) - 23.08.1902 Strzałków powiat Radomsko) wybitny polski malarz, przedstawiciel akademizmu. Ukończył początkowo studia przyrodnicze w Charkowie, od 1864 studiował w Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Petersburgu, kończąc studia w 1870 z wyróżnieniem i szybko uzyskując dużą popularność w Europie, którą zapoczątkował jego obraz "Pochodnie Nerona" (albo "Świeczniki chrześcijaństwa") z 1876. Zamieszkał we Włoszech w Rzymie odbywając też liczne podróże po Europie, zaś od 1884 przebywał zwykle na wakacjach letnich w zakupionym dworze w Strzałkowie, Uprawiał malarstwo olejne w duchu akademickiego klasycyzmu i naturalizmu, tematyka obrazów przedstawiała sceny z życia Greków i Rzymian oraz pierwszych chrześcijan, także autor kurtyn dla teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900); zob. Polski słownik biograficzny (PSB) t. 37 ss. 48-52 i inne materiały
O autorze:
1) Aleksander Malinowski (1855-1917) warszawski drzeworytnik czynny w latach 1870-1888, rytujący głównie dla "Kłosów" i "Tygodnika Ilustrowanego"; zob. obszerny biogram w SAP t. 5 s. 305. 2) Kazimierz Pomianowski warszawski drzeworytnik czynny głównie w latach 1876-1890, początkowo rytował dla "Kłosów", później dla "Tygodnika Ilustrowanego" do ok. 1896, płodny i wszechstronny ksylograf; zob. SAP t. 7 ss. 389-390. 3) Michał Elwiro Andriolli - faktycznie Elwiro Michał Andriolli (2.11.1836 Wilno - 23.08.1893 Nałęczów pow. Puławy) wybitny polski rysownik i ilustrator. Ukończył w 1857 Moskiewską Szkołę Rysunku i Rzeźby, od 1860 studiował przez rok w Rzymie. Po powrocie do Wilna w 1861 przyłączył się do ruchu konspiracyjnego i brał udział w powstaniu styczniowym w 1863. Po klęsce powstania na Litwie ukrywał się, aresztowany uciekł z więzienia i przedostał się do Anglii w 1863, w 1864 wyjechał do Francji, gdzie przebywał do 1866 pracując jako ilustrator dla francuskich pism. W 1866 przedostał się w tajnej misji do Cesarstwa, aresztowany i skazany na karę śmierci, wyrok złagodzono i zamieniono na karę zesłania do Wiatki, gdzie przebywał do 1871. Tam malował obrazy olejne i ścienne głównie religijne oraz udzielał lekcji rysunku m.in. w latach 1869-1871 Annie Bilińskiej. Latem 1871 powrócił do Warszawy, gdzie szybko zyskał uznanie jako płodny rysownik obdarzony dużą fantazją i łatwością rysowania, który swoimi pracami zapełniał liczne warszawskie czasopisma ilustrowane. Ilustrował również liczne książki. W latach 1883-1886 przebywał w Paryżu ilustrując książki dla paryskiego wydawnictwa Firmin-Didot. Po powrocie do kraju osiadł w majątku Brzegi pod Świdrem w powiecie otwockim, gdzie dalej pracował jako ilustrator oraz zajmował się olejnym malarstwem religijnym. W czasie pobytu w kraju odbywał liczne wycieczki krajoznawcze, których owocem były liczne reportażowe rysunki zamieszczane w prasie; zob. głównie SAP t. 1 ss. 28-31, także Polski słownik biograficzny (PSB) t. 1 ss. 95-96, Śliwowska 2000 s. 134 i inne
Literatura:
Grajewski 1972 nie notuje
Stan zachowania:
Pozycja w bardzo ładnym stanie, kompozycja bez wad, bardzo nieznaczne plamki i plamy na marginesach karty
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany)
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o kontakt.
Dodatkowe informacje:
Dodatkowe słowa kluczowe: Małopolska/Galicja
Powiązane osoby: Andriolli Michał Elwiro/Pomianowski Kazimierz/Malinowski Aleksander/Siemiradzki Henryk
Miejscowość: Kraków
- Działy tematyczne (ogólne)
- Grafika
- Grafika polska XIX w.
- Technika wykonania / rodzaj obiektu
- drzeworyt sztorcowy (poprzeczny)
- drzeworyt
- Tematy (szczegółowe)
- architektura
- etnografia
- malarstwo polskie, rysunek polski
- hotele
- wydarzenia
- III RP - Polska podział na 49 województw (1975-1999)
- III RP - Polska podział na 16 województw (od 1999)
- krakowskie
- małopolskie
- Kraków miasto
Cechy pozycji
- Typ obiektu:
- grafika
- Grafika: datowanie:
- j) XIX w. 2. połowa
- Grafika: dział:
- grafika
- Grafika: technika (uproszczona):
- drzeworyt
- Stan:
- (5+) bardzo ładny
Jak pakujemy i wysyłamy?
Rodzaj opakowania pozycji przy wysyłce zależy od gabarytów i właściwości fizycznych obiektu celem ich najlepszego zabezpieczenia.
Książki
Książki wysyłamy zwykle w opakowaniach typu owijki, wewnątrz zabezpieczone folią lub folią bąbelkową albo folią typu stretch (tą zwykle na zewnątrz). Część książek, zwykle cieńsze, wysyłamy w kopertach tekturowych z wkładką tekturową w folii, podobnie czasopisma i grafikę.
Czasopisma, grafiki, druki
Niekiedy wysyłamy czasopisma, grafikę i druki ulotne w tubach owiniętych folią stretch, większe gabarytowo zamówienia książek etc. mogą być wysyłane w kartonach wewnątrz których obiekty są odpowiednio zabezpieczone (folia, tektura falista, owijki etc.).
Pocztówki
Pocztówki są wysyłane w specjalnych potrójnych opakowaniach tekturowych ("pancernych" i bardzo trudnych do złamania).
Jak pakujemy i wysyłamy plakaty/mapy?
Plakaty oraz mapy przesyłamy zapakowane w tekturowe tuby o średnicy 7 cm do 10 cm i odpowiedniej długości w formie zrolowanej wzdłuż dłuższej krawędzi plakatu. Dodatkowo, tubę owijamy folią typu stretch. To zdecydowanie najlepszy sposób pakowania tego typu produktów i dzięki temu zamówienie na pewno dotrze do Państwa w stanie nienaruszonym!
W zależności od formatu plakatu czy mapy są możliwe różne formy wysyłki (sklep internetowy sam odfiltruje niedostępne):
- do paczkomatów możemy dostarczać produkty do formatu A2/B2 - większe wymagają tuby, która nie zmieści się do paczkomatu
- Pocztą Polską możemy wysłać dowolny format plakatu lub mapy w ramach przesyłki standardowej (gabaryt B)
- firmy kurierskie traktują tuby jako opakowania specjalne, stąd wynika znacznie wyższy koszt przesyłki kurierem, jeśli preferujesz konkretnego kuriera napisz to w uwagach a postaramy się uwzględnić Twoją preferencję (nadajemy z DPD, UPS, FedEx, DHL, Pocztex, InPost)
Jak przechowujemy nasze plakaty?
Plakaty przechowujemy rozwinięte w specjalnych szafach kartotekowych formatu A0 lub A1, grupowane tematycznie lub autorami. Plakaty dodatkowo są umieszczane w teczkach, tak by nie uległy one zagięciom lub uszkodzeniom.
Jeśli plakat był kiedyś składany (jest to widoczne) będzie to odnotowane w uwagach o plakacie.