"Antoni Kolankowski. Podług fotogramu K. Brandla. (5895)"
Skrócony opis pozycji:
Autor: Józef Holewiński wg fotografii Konrada Brandla
Typ obiektu: rycina
Hasło: portret Antoni Kolankowski (1825-1881) urzędnik i poeta
Technika wykonania: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 140x116 mm (kompozycja)
Stan: Pozycja w bardzo ładnym stanie, bardzo nieznaczne plamki
Numer katalogowy: i19495
Tytuł: "Antoni Kolankowski. Podług fotogramu K. Brandla. (5895)"
Autor: Józef Holewiński wg fotografii Konrada Brandla
Opis przedmiotu:
Typ: rycina
Hasło: portret Antoni Kolankowski (1825-1881) urzędnik i poeta
Sygnatura: Rycina sygnowana na płycie po prawej stronie u dołu kompozycji: "J. HOLEWIŃSKI"
Technika: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 140x116 mm (kompozycja)
Datowanie: 1881
Numer katalogowy: i19495
Pochodzenie: Z: Kłosy nr 818 z 3.03.1881 s. 132
Uwagi:
Zachowana cała karta oraz tekst w kserokopii autorstwa Adama Pługa (pseudonim Antoniego Pietkiewicza). Spis treści półrocznika nie podaje autora rysunku według którego wykonano rycinę w oparciu o fotografię.
- Antoni Kolankowski (5.05.1825 Suwałki - 5.01.1881 Suwałki) urzędnik i poeta (m.in. autor tekstów do pieśni solowych S. Moniuszki). Młodość spędził na Wileńszczyźnie, w końcu lat 50. i w 1860 mieszkał w Smorgoniach. Po 1860 do 1870 na Syberii - nie wiadomo czy zesłany czy wyjazd był dobrowolny. Od 1870 przez pewien czas związany z Warszawą, gdzie współpracował z "Bluszczem", "Kłosami" i "Tygodnikiem Ilustrowanym", potem wyjechał do Suwałk, gdzie pracował jako urzędnik administracji rosyjskiej, przyjaźnił się z Ludwikiem Kondratowieczem (Władysławem Syrokomlą) i prawdopodobnie Stanisławem Moniuszką. Wydał 3 tomy poetyckie, liczne drobne utwory i przekłady w prasie; zob. Biografie suwalskie. Cz. 4 ss. 37-39 i Nowy Korbut t. 8 s. 44
O autorze:
Józef Holewiński (17.03.1848 Warszawa - 20.01.1917 Warszawa) malarz i rysownik, a przede wszystkim jeden z najwybitniejszych polskich drzeworytników, czynny jako rytownik w Warszawie od 1865 do początków XX w., uczeń Jana Styfiego i Wojciecha Gersona, w latach 1865-1890 związany z "Kłosami" (początkowo tu sygnował ryciny nazwiskiem "Cholewiński"), potem krótko z "Wędrowcem", a następnie z "Tygodnikiem Ilustrowanym" (w "Kłosach" i "Tygodniku Ilustrowanym" był kierownikiem artystycznym), nadto do 1902 rytował dla niemieckiego "Moderne Kunst" i dla wydawnictw książkowych, bardzo płodny, wielokrotnie nagradzany i wysoko ceniony ksylograf; zob. obszerny biogram SAP t. 3 ss. 98-99
Literatura:
Grajewski 1972 nie notuje; Katalog portretów BN poz. 2272 i ilustracja 2.2272
Stan zachowania:
Pozycja w bardzo ładnym stanie, bardzo nieznaczne plamki
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany)
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o kontakt.
Dodatkowe informacje:
Dodatkowe słowa kluczowe: [portret:Kolankowski Antoni]
Powiązane osoby: Kolankowski Antoni/Holewiński Józef/Pietkiewicz Antoni (ps. Adam Pług)/Pług Adam zob. Pietkiewicz Antoni/Brandel Konrad
- Działy tematyczne (ogólne)
- Grafika
- Grafika polska XIX w.
- Grafika tematyczna - portrety
- Technika wykonania / rodzaj obiektu
- drzeworyt sztorcowy (poprzeczny)
- drzeworyt
- Tematy (szczegółowe)
- malarstwo polskie, rysunek polski
- portrety polskie okres
- portrety polskie zawody
- postacie 19 wiek - Polska
- literaci - Polska
- urzędnicy - Polska
- zesłańcy, represjonowani - Polska
Cechy pozycji
- Typ obiektu:
- grafika
- Grafika: datowanie:
- j) XIX w. 2. połowa
- Grafika: dział:
- grafika
- Grafika: technika (uproszczona):
- drzeworyt
- Stan:
- (5+) bardzo ładny
Jak pakujemy i wysyłamy?
Rodzaj opakowania pozycji przy wysyłce zależy od gabarytów i właściwości fizycznych obiektu celem ich najlepszego zabezpieczenia.
Książki
Książki wysyłamy zwykle w opakowaniach typu owijki, wewnątrz zabezpieczone folią lub folią bąbelkową albo folią typu stretch (tą zwykle na zewnątrz). Część książek, zwykle cieńsze, wysyłamy w kopertach tekturowych z wkładką tekturową w folii, podobnie czasopisma i grafikę.
Czasopisma, grafiki, druki
Niekiedy wysyłamy czasopisma, grafikę i druki ulotne w tubach owiniętych folią stretch, większe gabarytowo zamówienia książek etc. mogą być wysyłane w kartonach wewnątrz których obiekty są odpowiednio zabezpieczone (folia, tektura falista, owijki etc.).
Pocztówki
Pocztówki są wysyłane w specjalnych potrójnych opakowaniach tekturowych ("pancernych" i bardzo trudnych do złamania).
Jak pakujemy i wysyłamy plakaty/mapy?
Plakaty oraz mapy przesyłamy zapakowane w tekturowe tuby o średnicy 7 cm do 10 cm i odpowiedniej długości w formie zrolowanej wzdłuż dłuższej krawędzi plakatu. Dodatkowo, tubę owijamy folią typu stretch. To zdecydowanie najlepszy sposób pakowania tego typu produktów i dzięki temu zamówienie na pewno dotrze do Państwa w stanie nienaruszonym!
W zależności od formatu plakatu czy mapy są możliwe różne formy wysyłki (sklep internetowy sam odfiltruje niedostępne):
- do paczkomatów możemy dostarczać produkty do formatu A2/B2 - większe wymagają tuby, która nie zmieści się do paczkomatu
- Pocztą Polską możemy wysłać dowolny format plakatu lub mapy w ramach przesyłki standardowej (gabaryt B)
- firmy kurierskie traktują tuby jako opakowania specjalne, stąd wynika znacznie wyższy koszt przesyłki kurierem, jeśli preferujesz konkretnego kuriera napisz to w uwagach a postaramy się uwzględnić Twoją preferencję (nadajemy z DPD, UPS, FedEx, DHL, Pocztex, InPost)
Jak przechowujemy nasze plakaty?
Plakaty przechowujemy rozwinięte w specjalnych szafach kartotekowych formatu A0 lub A1, grupowane tematycznie lub autorami. Plakaty dodatkowo są umieszczane w teczkach, tak by nie uległy one zagięciom lub uszkodzeniom.
Jeśli plakat był kiedyś składany (jest to widoczne) będzie to odnotowane w uwagach o plakacie.