[Tablica 1] "SNY WIESI [I]" [tytuł rozdziału]
Skrócony opis pozycji:
Autor: Bronisław Bartel
Typ obiektu: rycina
Hasło: Warszawa-Łazienki Królewskie
Przynależność administracyjna: województwo mazowieckie (warszawskie)
Technika wykonania: chromolitografia na papierze wydawniczo podklejona górnym marginesem na papierową tablicę
Wymiary: 137x185 mm (kompozycja); 139x188 mm (wklejka); 183x252 mm (tablica)
Stan: Pozycja w bardzo ładnym stanie
Numer katalogowy: i20026
Tytuł: [Tablica 1] "SNY WIESI [I]" [tytuł rozdziału]
Autor: Bronisław Bartel
Opis przedmiotu:
Typ: rycina
Hasło: Warszawa-Łazienki Królewskie
Miejscowość: Warszawa-Łazienki Królewskie/Warszawa
Przynależność administracyjna: województwo mazowieckie (warszawskie)
Sygnatura: Rycina niesygnowana
Technika: chromolitografia na papierze wydawniczo podklejona górnym marginesem na papierową tablicę
Wymiary: 137x185 mm (kompozycja); 139x188 mm (wklejka); 183x252 mm (tablica)
Datowanie: 1919
Numer katalogowy: i20026
Pochodzenie: Z: Zuzanna Rabska: Tajemnice Łazienek. Poznań; Warszawa: Księgarnia Św. Wojciecha, [1919]. Wydanie 1 tablica [nr 1] s. 11
Uwagi:
Zachowana cała tablica oraz tekst całego rozdziału. Książka zawiera 11 tablic, tablice bez podanej numeracji, ale w ramach numeracji kart książki. Data wydania wg Żynda 1970 poz. 808. Autorstwo rycin (oraz typograficznych winiet) przez Bronisława Bartla podaje karta tytułowa książki.
Ilustracja do jednego z opowiadań autorki z jej najpopularniejszej książki "Tajemnice Łazienek" z pierwszego wydania z 1919 roku (nie z 1920 jak często podaje się). Wszystkie opowiadania związane z Łazienkami napisane w konwencji poetycko-baśniowej z wątkami patriotycznymi przeznaczone dla młodszej młodzieży.
Biały Dom w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Scena snu Wiesi z kamiennym Satyrem toczącym tarczę zegara słonecznego
O autorze:
Bronisław Bartel (3.11.1887 Zawiercie - 24.04.1968 Poznań) polski malarz, także rysownik, pedagog, nadto uprawiał marginesowo grafikę, plakat, kilimy, rzeźbę i witrażownictwo. Uczył się w Szkole Handlowej w Będzinie do 1905. Przyjęty początkowo jako student nadzwyczajny w 1906 albo w 1907 do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, którą ukończył w 1910 pod kierunkiem Teodora Axentowicza, Ferdynanda Ruszczyca, Juliana Fałata i Stanisława Dębickiego (oficjalne absolutorium uzyskał 4.04.1930). Od 1910 wystawiał w kraju i za granicą. W latach 1912-1919 mieszkał w Warszawie, od 1919 w Poznaniu, gdzie został kierownikiem artystycznym Działu Wydawniczego Drukarni i Księgarni św. Wojciecha do 1921 również ilustrując liczne książki. Od 1922 został nauczycielem w Szkole Przemysłu Artystycznego w Bydgoszczy, zaś od 1927 pracował w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu, gdzie wykładał malarstwo dekoracyjne. Był członkiem poznańskich grup artystycznych "Świt" (1920-1927) i "Plastyka" (1931-1939). Okres okupacji spędził w Warszawie po czym wrócił w 1945 do Poznaniu, do 1946 był wykładowcą w Państwowym Instytucie Sztuk Plastycznych w Poznaniu (późniejsza PWSSP), zaś od 1947 do emerytury w 1951 był dyrektorem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Uprawiał przede wszystkim malarstwo i rysunek, w zakresie grafiki artystycznej uprawiał litografię i monotypię w tym barwną zwykle przenosząc na grafikę swoje rysunki i obrazy. Wydał w małym nakładzie formistyczną tekę "Lotnictwo" (1920?); zob. Mulczyński 1996 ss. 23-26
Literatura:
Grońska 1994 nie notuje
Stan zachowania:
Pozycja w bardzo ładnym stanie
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany)
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o kontakt.
Dodatkowe informacje:
Dodatkowe słowa kluczowe: Mazowsze/Królestwo Polskie
Powiązane osoby: Bartel Bronisław
Miejscowość: Warszawa-Łazienki Królewskie/Warszawa
- Działy tematyczne (ogólne)
- Grafika
- Grafika polska 1900-1944
- Grafika polska artystyczna 1900-1944
- Technika wykonania / rodzaj obiektu
- litografia
- litografia barwna (chromolitografia)
- architektura
- kultura
- portrety polskie zawody
- parki i ogrody
- rezydencje
- literatura polska
- postacie literackie, legendarne i mityczne - Polska
- III RP - Polska podział na 49 województw (1975-1999)
- III RP - Polska podział na 16 województw (od 1999)
- warszawskie
- mazowieckie
- Warszawa
Cechy pozycji
- Typ obiektu:
- grafika
- Grafika: datowanie:
- p) XX w. 1918-1944/45
- Grafika: dział:
- grafika
- Grafika: technika (uproszczona):
- litografia
- Stan:
- (5+) bardzo ładny
Jak pakujemy i wysyłamy?
Rodzaj opakowania pozycji przy wysyłce zależy od gabarytów i właściwości fizycznych obiektu celem ich najlepszego zabezpieczenia.
Książki
Książki wysyłamy zwykle w opakowaniach typu owijki, wewnątrz zabezpieczone folią lub folią bąbelkową albo folią typu stretch (tą zwykle na zewnątrz). Część książek, zwykle cieńsze, wysyłamy w kopertach tekturowych z wkładką tekturową w folii, podobnie czasopisma i grafikę.
Czasopisma, grafiki, druki
Niekiedy wysyłamy czasopisma, grafikę i druki ulotne w tubach owiniętych folią stretch, większe gabarytowo zamówienia książek etc. mogą być wysyłane w kartonach wewnątrz których obiekty są odpowiednio zabezpieczone (folia, tektura falista, owijki etc.).
Pocztówki
Pocztówki są wysyłane w specjalnych potrójnych opakowaniach tekturowych ("pancernych" i bardzo trudnych do złamania).
Jak pakujemy i wysyłamy plakaty/mapy?
Plakaty oraz mapy przesyłamy zapakowane w tekturowe tuby o średnicy 7 cm do 10 cm i odpowiedniej długości w formie zrolowanej wzdłuż dłuższej krawędzi plakatu. Dodatkowo, tubę owijamy folią typu stretch. To zdecydowanie najlepszy sposób pakowania tego typu produktów i dzięki temu zamówienie na pewno dotrze do Państwa w stanie nienaruszonym!
W zależności od formatu plakatu czy mapy są możliwe różne formy wysyłki (sklep internetowy sam odfiltruje niedostępne):
- do paczkomatów możemy dostarczać produkty do formatu A2/B2 - większe wymagają tuby, która nie zmieści się do paczkomatu
- Pocztą Polską możemy wysłać dowolny format plakatu lub mapy w ramach przesyłki standardowej (gabaryt B)
- firmy kurierskie traktują tuby jako opakowania specjalne, stąd wynika znacznie wyższy koszt przesyłki kurierem, jeśli preferujesz konkretnego kuriera napisz to w uwagach a postaramy się uwzględnić Twoją preferencję (nadajemy z DPD, UPS, FedEx, DHL, Pocztex, InPost)
Jak przechowujemy nasze plakaty?
Plakaty przechowujemy rozwinięte w specjalnych szafach kartotekowych formatu A0 lub A1, grupowane tematycznie lub autorami. Plakaty dodatkowo są umieszczane w teczkach, tak by nie uległy one zagięciom lub uszkodzeniom.
Jeśli plakat był kiedyś składany (jest to widoczne) będzie to odnotowane w uwagach o plakacie.