[1] "MIESZCZANKA Z DAWIDGRÓDKA."' [2] "WIDOK PIŃSKA ze strony południowéj" [3] "MIESZCZANKA Z PETRYKOWA." [4] "KOŚCIÓŁ W OCHO
Skrócony opis pozycji:
Autor: 1) i 2) Aleksander Regulski; 3) Kazimierz Krzyżanowski; 4) Edward Gorazdowski
Typ obiektu: zestaw czterech rycin na dwóch kartach
Hasło: Pińsk / Dawidgródek / Petryków / Ochowo / Пінск / Пинск / Давыд-Гарадок / Давид-Городок / Петрыкаў
Przynależność administracyjna: Kresy (Białoruś): Pińsk i Ochowo - powiat Pińsk województwo poleskie / Dawidgródek - powiat Stolin województwo poleskie / Petryków - Białoruś do 1939
Technika wykonania: drzeworyty sztorcowe na papierze
Wymiary: 1) 128x106 mm; 2) 165x233 mm; 3) 128x106 mm; 4) 173x235 mm
Stan: Pozycja w ładnym stanie, ryciny z bardzo nieznacznymi plamkami w obrębie kompozycji, nieco poplamione marginesy kart
Numer katalogowy: i01962
Tytuł: [1] "MIESZCZANKA Z DAWIDGRÓDKA."'; [2] "WIDOK PIŃSKA ze strony południowéj"; [3] "MIESZCZANKA Z PETRYKOWA."; [4] "KOŚCIÓŁ W OCHOWIE POD PIŃSKIEM."
Autor: 1) i 2) Aleksander Regulski; 3) Kazimierz Krzyżanowski; 4) Edward Gorazdowski
Opis przedmiotu:
Typ: zestaw czterech rycin na dwóch kartach
Hasło: Pińsk / Dawidgródek / Petryków / Ochowo / Пінск / Пинск / Давыд-Гарадок / Давид-Городок / Петрыкаў
Miejscowość: Stolin powiat/Pińsk miasto/Dawidgródek (powiat Stolin)/Łuniniec powiat/Ochowo (powiat Pińsk)/Pińsk powiat/Petryków (Białoruś)/Białoruś. Petryków/Pina (rzeka)
Przynależność administracyjna: Kresy (Białoruś): Pińsk i Ochowo - powiat Pińsk województwo poleskie / Dawidgródek - powiat Stolin województwo poleskie / Petryków - Białoruś do 1939
Cykl: Cykl: "PIŃSK I PIŃSZCZYZNA"
Sygnatura: Ryciny sygnowane na płycie w obrębie kompozycji: 1) "A. R."; 2) "A. REGULSKI:"; 3) "K. K." (w odbiciu lustrzanym); 4) "A. K." i "E. GORAZDOWSKI"
Technika: drzeworyty sztorcowe na papierze
Wymiary: 1) 128x106 mm; 2) 165x233 mm; 3) 128x106 mm; 4) 173x235 mm
Datowanie: 1863
Numer katalogowy: i01962
Pochodzenie: Z: Tygodnik Ilustrowany nr 197 z 4.07.1863: ryciny 1) i 2) s. 260; ryciny 3) i 4) s. 261
Uwagi:
Zachowane całe karty w tym obszerny tekst (częściowo w kserokopii) autorstwa Antoniego Bądzkiewicza. Rzadkie ryciny. Spis treści półrocznika nie podaje autora rysunków (albo fotografii) wg którego wykonano ryciny.
Ochowo - cerkiew cmentarna p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego, drewniana, zbudowana w 1758, przebudowana w 1864; zob. Rąkowski 1997 s. 170.
Petryków w okresie II RP w granicach ówczesnej Białorusi, Dawidgródek w powiecie stolińskim (wcześniej w powiecie łuninieckim) w województwie poleskim
O autorze:
1) Aleksander Regulski (1839 Warszawa - 1884 Warszawa) wybitny drzeworytnik polski działający w Warszawie, jeden z pionierów ksylografii oraz jeden z jej najwybitniejszych przedstawicieli, czynny w latach 1861-1884, związany z "Tygodnikiem Ilustrowanym" do 1865 i od 1868 do śmierci jako kierownik drzeworytni, w latach 1865-1868 prowadził drzeworytnię "Kłosów" (a w latach 1866-1867 miał też własną drzeworytnię), zamieszczał też prace w innych czasopismach i kalendarzach oraz wydawnictwach książkowych, specjalizował się w portrecie, początkowo rytował również inne tematy, płodny twórca, autor kilku tysięcy drzeworytów, prawdopodobnie ok. 3000 z czego ok. 2000 portretów; zob. obszerny biogram SAP t. 8 ss. 278-279. 2) Kazimierz Krzyżanowski (1844 Warszawa - 7.12.1885 Lwów) warszawski i lwowski drzeworytnik czynny w latach 1863-1876, związany przede wszystkim z "Tygodnikiem Ilustrowanym", a we Lwowie ze "Strzechą", a także z wydawcami kalendarzy; zob. SAP t. 4 s. 311 i SAP Uzupełnienia s. 139. 3) Edward Gorazdowski (1843-1901) warszawski drzeworytnik czynny w latach 1863 do początków XX w., jeden z najlepszych i najpłodniejszych polskich ksylografów, wielokrotnie nagradzany, w latach 1863-1873 i od 1890 związany z "Tygodnikiem Ilustrowanym", 1873-1890 z "Kłosami"; zob. obszerny biogram w SAP t. 2 s. 400-401
Literatura:
Grajewski 1972 notuje jedynie: 2) poz. 23464, 4) poz. 23249
Stan zachowania:
Pozycja w ładnym stanie, ryciny z bardzo nieznacznymi plamkami w obrębie kompozycji, nieco poplamione marginesy kart
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany)
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o kontakt.
Dodatkowe informacje:
Dodatkowe słowa kluczowe: Polesie/Палессе/Полісся/Полесье
Powiązane osoby: Regulski Aleksander/Gorazdowski Edward/Bądzkiewicz Antoni/Krzyżanowski Kazimierz
Miejscowość: Stolin powiat/Pińsk miasto/Dawidgródek (powiat Stolin)/Łuniniec powiat/Ochowo (powiat Pińsk)/Pińsk powiat/Petryków (Białoruś)/Białoruś. Petryków/Pina (rzeka)
- Działy tematyczne (ogólne)
- Grafika
- Grafika polska XIX w.
- Technika wykonania / rodzaj obiektu
- drzeworyt sztorcowy (poprzeczny)
- drzeworyt
- Tematy (szczegółowe)
- architektura
- etnografia
- malarstwo polskie, rysunek polski
- varia
- kościoły
- Białorusini
- typy ludowe
- śródlądowa
- statki śródlądowe
- kostiumologia i stroje ludowe
- Europa
- Białoruś
- II RP - Regiony Kresy
- II RP - Województwa Kresy
- Polesie
- Białoruś (w granicach II RP)
- poleskie
- Stolin
- Pińsk
- Łuniniec
Cechy pozycji
- Typ obiektu:
- grafika
- Grafika: datowanie:
- j) XIX w. 2. połowa
- Grafika: dział:
- grafika
- Grafika: technika (uproszczona):
- drzeworyt
- Stan:
- (5) ładny
Jak pakujemy i wysyłamy?
Rodzaj opakowania pozycji przy wysyłce zależy od gabarytów i właściwości fizycznych obiektu celem ich najlepszego zabezpieczenia.
Książki
Książki wysyłamy zwykle w opakowaniach typu owijki, wewnątrz zabezpieczone folią lub folią bąbelkową albo folią typu stretch (tą zwykle na zewnątrz). Część książek, zwykle cieńsze, wysyłamy w kopertach tekturowych z wkładką tekturową w folii, podobnie czasopisma i grafikę.
Czasopisma, grafiki, druki
Niekiedy wysyłamy czasopisma, grafikę i druki ulotne w tubach owiniętych folią stretch, większe gabarytowo zamówienia książek etc. mogą być wysyłane w kartonach wewnątrz których obiekty są odpowiednio zabezpieczone (folia, tektura falista, owijki etc.).
Pocztówki
Pocztówki są wysyłane w specjalnych potrójnych opakowaniach tekturowych ("pancernych" i bardzo trudnych do złamania).
Jak pakujemy i wysyłamy plakaty/mapy?
Plakaty oraz mapy przesyłamy zapakowane w tekturowe tuby o średnicy 7 cm do 10 cm i odpowiedniej długości w formie zrolowanej wzdłuż dłuższej krawędzi plakatu. Dodatkowo, tubę owijamy folią typu stretch. To zdecydowanie najlepszy sposób pakowania tego typu produktów i dzięki temu zamówienie na pewno dotrze do Państwa w stanie nienaruszonym!
W zależności od formatu plakatu czy mapy są możliwe różne formy wysyłki (sklep internetowy sam odfiltruje niedostępne):
- do paczkomatów możemy dostarczać produkty do formatu A2/B2 - większe wymagają tuby, która nie zmieści się do paczkomatu
- Pocztą Polską możemy wysłać dowolny format plakatu lub mapy w ramach przesyłki standardowej (gabaryt B)
- firmy kurierskie traktują tuby jako opakowania specjalne, stąd wynika znacznie wyższy koszt przesyłki kurierem, jeśli preferujesz konkretnego kuriera napisz to w uwagach a postaramy się uwzględnić Twoją preferencję (nadajemy z DPD, UPS, FedEx, DHL, Pocztex, InPost)
Jak przechowujemy nasze plakaty?
Plakaty przechowujemy rozwinięte w specjalnych szafach kartotekowych formatu A0 lub A1, grupowane tematycznie lub autorami. Plakaty dodatkowo są umieszczane w teczkach, tak by nie uległy one zagięciom lub uszkodzeniom.
Jeśli plakat był kiedyś składany (jest to widoczne) będzie to odnotowane w uwagach o plakacie.