"Aleksander Przeździecki. (Podług fotografii Klocha i Dutkiewicza)."
Skrócony opis pozycji:
Autor: Aleksander Regulski wg Franciszka Tegazzo na podstawie fotografii Ferdynanda Kloch de Kernitz i Melecjusza Dutkiewicza
Typ obiektu: rycina
Hasło: portret Aleksander Przezdziecki (1814-1871) ziemianin, historyk, literat, wydawca źródeł
Technika wykonania: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 135x113 mm (kompozycja)
Stan: Pozycja w dość ładnym stanie, nieznaczne plamki w kompozycji i na marginesach karty, u dołu kompozycji słabe wydawnicze zagięcie papieru
Numer katalogowy: i19386
Tytuł: "Aleksander Przeździecki. (Podług fotografii Klocha i Dutkiewicza)."
Autor: Aleksander Regulski wg Franciszka Tegazzo na podstawie fotografii Ferdynanda Kloch de Kernitz i Melecjusza Dutkiewicza
Opis przedmiotu:
Typ: rycina
Hasło: portret Aleksander Przezdziecki (1814-1871) ziemianin, historyk, literat, wydawca źródeł
Sygnatura: Rycina sygnowana na płycie w obrębie kompozycji: w lewym dolnym rogu monogram wiązany "FT" i w prawym dolnym rogu "A. REGULSKI."
Technika: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 135x113 mm (kompozycja)
Datowanie: 1872
Numer katalogowy: i19386
Pochodzenie: Z: Tygodnik Ilustrowany nr 216 z 17.02.1872 s. 81
Uwagi:
Zachowana cała karta oraz obszerny tekst w kserokopii autorstwa W. [Wojciecha] Grochowskiego.
- Aleksander Przezdziecki ps. Alexandre de Noirville (29.07.1814 Czarny Ostrów powiat Płoskirów (obecnie Chmielnicki) na Podolu) - 26.12.1871 Kraków) historyk, literat, wydawca źródeł. Pochodził z zamożnej rodziny ziemiańskiej, w latach 1828-1831 uczył się w Liceum Krzemienieckim, w latach 1832-1834 studiował w Berlinie. Potem rozpoczął służbę urzędniczą w Petersburgu i utrzymywał bliskie kontakty z elitą kulturalną stolicy Rosji. W 1836 napisał dramat historyczny: Don Sébastien de Portugal wystawiony w Petersburgu tego samego roku, z uwagi na aluzje polityczne w utworze został zesłany do Wołogdy i został urzędnikiem administracji rządowej, zaś w 1839 uzyskał przeniesienie do Kijowa. Debiutował literacko w 1833, stopniowo coraz więcej czasu poświęcał na swoją twórczość literacką oraz prace historyczne i w tym zakresie nawiązał współpracę z Józefem Ignacym Kraszewskim. Od 1843 współredagował "Bibliotekę Warszawską", w 1847 na stałe zamieszkał w Warszawie. Prowadził ożywione poszukiwania w archiwach i bibliotekach w Polsce i innych krajach. Jego najważniejsze prace historyczne to: Podole, Wołyń, Ukraina. Obraz miejsc i czasów, t. 1-2 (1841) i Jagiellonki polskie... w XVI wieku, t. 1-5 (1868-1878). Ceniony przede wszystkim jako edytor źródeł historycznych w tym: Liber beneficiorum dioecesis Cracoviensis t. 1-3 Jana Długosza (1863-1864) i Kroniki... Wincentego Kadłubka (1862). Wspólnie z Edmundem Rastawieckim opracował i wydał: Wzory sztuki średniowiecznej... Seria 1-3 (1853-1869); zob. Polski słownik biograficzny (PSB) t. 29 ss. 45-51
O autorze:
Aleksander Regulski (1839 Warszawa - 1884 Warszawa) wybitny drzeworytnik polski działający w Warszawie, jeden z pionierów ksylografii oraz jeden z jej najwybitniejszych przedstawicieli, czynny w latach 1861-1884, związany z "Tygodnikiem Ilustrowanym" do 1865 i od 1868 do śmierci jako kierownik drzeworytni, w latach 1865-1868 prowadził drzeworytnię "Kłosów" (a w latach 1866-1867 miał też własną drzeworytnię), zamieszczał też prace w innych czasopismach i kalendarzach oraz wydawnictwach książkowych, specjalizował się w portrecie, początkowo rytował również inne tematy, płodny twórca, autor kilku tysięcy drzeworytów, prawdopodobnie ok. 3000 z czego ok. 2000 portretów; zob. obszerny biogram SAP t. 8 ss. 278-279
Literatura:
Grajewski 1972 poz. 12423
Stan zachowania:
Pozycja w dość ładnym stanie, nieznaczne plamki w kompozycji i na marginesach karty, u dołu kompozycji słabe wydawnicze zagięcie papieru
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany)
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o kontakt.
Dodatkowe informacje:
Dodatkowe słowa kluczowe: [portret:Przezdziecki Aleksander]
Powiązane osoby: Regulski Aleksander/Tegazzo Franciszek/Kloch de Kernitz Ferdynand/Dutkiewicz Melecjusz/Przezdziecki Aleksander/Grochowski Wojciech
- Działy tematyczne (ogólne)
- Grafika
- Grafika polska XIX w.
- Grafika tematyczna - portrety
- Technika wykonania / rodzaj obiektu
- drzeworyt sztorcowy (poprzeczny)
- drzeworyt
- Tematy (szczegółowe)
- malarstwo polskie, rysunek polski
- portrety polskie okres
- portrety polskie zawody
- postacie 19 wiek - Polska
- historycy i kronikarze - Polska
- redaktorzy i wydawcy - Polska
- zesłańcy, represjonowani - Polska
- ziemianie i szlachta - Polska
Cechy pozycji
- Typ obiektu:
- grafika
- Grafika: datowanie:
- j) XIX w. 2. połowa
- Grafika: dział:
- grafika
- Grafika: technika (uproszczona):
- drzeworyt
- Stan:
- (5-) dość ładny
Jak pakujemy i wysyłamy?
Rodzaj opakowania pozycji przy wysyłce zależy od gabarytów i właściwości fizycznych obiektu celem ich najlepszego zabezpieczenia.
Książki
Książki wysyłamy zwykle w opakowaniach typu owijki, wewnątrz zabezpieczone folią lub folią bąbelkową albo folią typu stretch (tą zwykle na zewnątrz). Część książek, zwykle cieńsze, wysyłamy w kopertach tekturowych z wkładką tekturową w folii, podobnie czasopisma i grafikę.
Czasopisma, grafiki, druki
Niekiedy wysyłamy czasopisma, grafikę i druki ulotne w tubach owiniętych folią stretch, większe gabarytowo zamówienia książek etc. mogą być wysyłane w kartonach wewnątrz których obiekty są odpowiednio zabezpieczone (folia, tektura falista, owijki etc.).
Pocztówki
Pocztówki są wysyłane w specjalnych potrójnych opakowaniach tekturowych ("pancernych" i bardzo trudnych do złamania).
Jak pakujemy i wysyłamy plakaty/mapy?
Plakaty oraz mapy przesyłamy zapakowane w tekturowe tuby o średnicy 7 cm do 10 cm i odpowiedniej długości w formie zrolowanej wzdłuż dłuższej krawędzi plakatu. Dodatkowo, tubę owijamy folią typu stretch. To zdecydowanie najlepszy sposób pakowania tego typu produktów i dzięki temu zamówienie na pewno dotrze do Państwa w stanie nienaruszonym!
W zależności od formatu plakatu czy mapy są możliwe różne formy wysyłki (sklep internetowy sam odfiltruje niedostępne):
- do paczkomatów możemy dostarczać produkty do formatu A2/B2 - większe wymagają tuby, która nie zmieści się do paczkomatu
- Pocztą Polską możemy wysłać dowolny format plakatu lub mapy w ramach przesyłki standardowej (gabaryt B)
- firmy kurierskie traktują tuby jako opakowania specjalne, stąd wynika znacznie wyższy koszt przesyłki kurierem, jeśli preferujesz konkretnego kuriera napisz to w uwagach a postaramy się uwzględnić Twoją preferencję (nadajemy z DPD, UPS, FedEx, DHL, Pocztex, InPost)
Jak przechowujemy nasze plakaty?
Plakaty przechowujemy rozwinięte w specjalnych szafach kartotekowych formatu A0 lub A1, grupowane tematycznie lub autorami. Plakaty dodatkowo są umieszczane w teczkach, tak by nie uległy one zagięciom lub uszkodzeniom.
Jeśli plakat był kiedyś składany (jest to widoczne) będzie to odnotowane w uwagach o plakacie.