Antoni Pietkiewicz (Adam Pług) / "ANTONI PIETKIEWICZ (Adam Pług) [...] 1183"
Skrócony opis pozycji:
Autor: Bronisław Puc wg Ksawerego Pillatiego
Typ obiektu: rycina
Hasło: portret Antoni Pietkiewicz (ps. Adam Pług) (1823-1903) poeta, powieściopisarz
Technika wykonania: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 138x115 mm (kompozycja)
Stan: Pozycja w ładnym stanie, nieznaczne rdzawe plamki w zasadzie już poza kompozycją
Numer katalogowy: i19360
Tytuł: Antoni Pietkiewicz (Adam Pług) / "ANTONI PIETKIEWICZ (Adam Pług) [...] 1183"
Autor: Bronisław Puc wg Ksawerego Pillatiego
Opis przedmiotu:
Typ: rycina
Hasło: portret Antoni Pietkiewicz (ps. Adam Pług) (1823-1903) poeta, powieściopisarz
Sygnatura: Rycina sygnowana na płycie u dołu kompozycji: w lewym rogu "B: PUC. SC" i w prawym rogu "X Pillati"
Technika: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 138x115 mm (kompozycja)
Datowanie: 1883
Numer katalogowy: i19360
Pochodzenie: Z: Tygodnik Powszechny nr 23 z 10.06.1883 s. 353
Uwagi:
Zachowana cała karta oraz fragment tekstu w kserokopii stanowiący część obszernego cyklu artykułów: "Obrazy z pobrzeży Niemna" autorstwa Wincentego Korotyńskiego w zakresie dotyczącym Antoniego Pietkiewicza.
- Antoni Pietkiewicz znany przede wszystkim pod pseudonimem Adam Pług (23.10.1823 Zamość pow. Słuck - 2.11.1903 Warszawa) poeta, powieściopisarz, redaktor, tłumacz. W dzieciństwie zamieszkał we wsi Żukowy Borek pow. Mińsk, gdzie zaprzyjaźnił się z w zamieszkałym w pobliskim Załuczu Ludwikiem Kondratowiczem (potem znanym pod ps. Władysława Syrokomli). Po ukończeniu gimnazjum w Słucki został guwernerem w dworach na Podolu i krótko studiował (ze względów finansowych) na uniwersytecie kijowskim w latach 1845-1846. Od ca 1844 stale prowadził działalność literacką, zaś od 1849 posługiwał się pseudonimem "Adam Pług". Od 1859 działał w Żytomierzu m.in. do 1861 prowadził wraz z żoną prywatne gimnazjum z internatem. W 1864 został uwięziony za działalność społeczno-polityczną i był przez 2 lata więziony w Kijowie, a potem był administracyjnie przesiedlany do Besarabii i Kamieńca Podolskiego pracując ponownie jako nauczyciel domowy. Od 1874 w Warszawie, w latach 1875-1879 współredagował, a w latach 1879-1890 redagował tygodnik "Kłosy", w latach 1891-1903 był redaktorem naczelnym "Wielkiej Encyklopedii Powszechnej Ilustrowanej", nadto w latach 1894-1899 był kierownikiem literackim "Wędrowca", a w latach 1899-1903 członek redakcji "Kuriera Warszawskiego" prowadząc aktywną i różnorodną działalność w środowisku literackim Warszawy; zob. Polski słownik biograficzny (PSB) t. 26 ss. 150-152
O autorze:
Bronisław Puc warszawski drzeworytnik czynny w latach 1867-do ok. 1891, rytujący głównie dla "Kłosów" i "Tygodnika Ilustrowanego", właściciel znanej drzeworytni (od ok. 1878 r.); zob. SAP t. 8 ss. 126-127
Literatura:
Grajewski 1972 nie notuje
Stan zachowania:
Pozycja w ładnym stanie, nieznaczne rdzawe plamki w zasadzie już poza kompozycją
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany)
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o kontakt.
Dodatkowe informacje:
Dodatkowe słowa kluczowe: [portret:Pietkiewicz Antoni (ps. Adam Pług)]
Powiązane osoby: Pietkiewicz Antoni (ps. Adam Pług)/Pillati Ksawery/Korotyński Wincent/Puc Bronisław/Pług Adam zob. Pietkiewicz Antoni
- Działy tematyczne (ogólne)
- Grafika
- Grafika polska XIX w.
- Grafika tematyczna - portrety
- Technika wykonania / rodzaj obiektu
- drzeworyt sztorcowy (poprzeczny)
- drzeworyt
- Tematy (szczegółowe)
- malarstwo polskie, rysunek polski
- portrety polskie okres
- portrety polskie zawody
- postacie 19 wiek - Polska
- postacie 20 wiek (do 1945) - Polska
- dziennikarze i publicyści - Polska
- literaci - Polska
- redaktorzy i wydawcy - Polska
- wojskowi, powstańcy, konspiratorzy - Polska
Cechy pozycji
- Typ obiektu:
- grafika
- Grafika: datowanie:
- j) XIX w. 2. połowa
- Grafika: dział:
- grafika
- Grafika: technika (uproszczona):
- drzeworyt
- Stan:
- (5) ładny
Jak pakujemy i wysyłamy?
Rodzaj opakowania pozycji przy wysyłce zależy od gabarytów i właściwości fizycznych obiektu celem ich najlepszego zabezpieczenia.
Książki
Książki wysyłamy zwykle w opakowaniach typu owijki, wewnątrz zabezpieczone folią lub folią bąbelkową albo folią typu stretch (tą zwykle na zewnątrz). Część książek, zwykle cieńsze, wysyłamy w kopertach tekturowych z wkładką tekturową w folii, podobnie czasopisma i grafikę.
Czasopisma, grafiki, druki
Niekiedy wysyłamy czasopisma, grafikę i druki ulotne w tubach owiniętych folią stretch, większe gabarytowo zamówienia książek etc. mogą być wysyłane w kartonach wewnątrz których obiekty są odpowiednio zabezpieczone (folia, tektura falista, owijki etc.).
Pocztówki
Pocztówki są wysyłane w specjalnych potrójnych opakowaniach tekturowych ("pancernych" i bardzo trudnych do złamania).
Jak pakujemy i wysyłamy plakaty/mapy?
Plakaty oraz mapy przesyłamy zapakowane w tekturowe tuby o średnicy 7 cm do 10 cm i odpowiedniej długości w formie zrolowanej wzdłuż dłuższej krawędzi plakatu. Dodatkowo, tubę owijamy folią typu stretch. To zdecydowanie najlepszy sposób pakowania tego typu produktów i dzięki temu zamówienie na pewno dotrze do Państwa w stanie nienaruszonym!
W zależności od formatu plakatu czy mapy są możliwe różne formy wysyłki (sklep internetowy sam odfiltruje niedostępne):
- do paczkomatów możemy dostarczać produkty do formatu A2/B2 - większe wymagają tuby, która nie zmieści się do paczkomatu
- Pocztą Polską możemy wysłać dowolny format plakatu lub mapy w ramach przesyłki standardowej (gabaryt B)
- firmy kurierskie traktują tuby jako opakowania specjalne, stąd wynika znacznie wyższy koszt przesyłki kurierem, jeśli preferujesz konkretnego kuriera napisz to w uwagach a postaramy się uwzględnić Twoją preferencję (nadajemy z DPD, UPS, FedEx, DHL, Pocztex, InPost)
Jak przechowujemy nasze plakaty?
Plakaty przechowujemy rozwinięte w specjalnych szafach kartotekowych formatu A0 lub A1, grupowane tematycznie lub autorami. Plakaty dodatkowo są umieszczane w teczkach, tak by nie uległy one zagięciom lub uszkodzeniom.
Jeśli plakat był kiedyś składany (jest to widoczne) będzie to odnotowane w uwagach o plakacie.