Sazandari, szczep kaukaski / "SAZANDARI, SZCZEP KAUKAZKI. 8014"
Skrócony opis pozycji:
Autor: Kazimierz Pomianowski wg Henryka Filipowicza
Typ obiektu: rycina
Hasło: Typy kaukaskie / Malarstwo polskie / Kaukaz
Przynależność administracyjna: Kaukaz
Technika wykonania: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 165x237 mm (kompozycja)
Stan: Pozycja w bardzo ładnym stanie, kompozycja bez wad, nieznaczny ubytek prawego górnego rogu karty
Numer katalogowy: i17153
Tytuł: Sazandari, szczep kaukaski / "SAZANDARI, SZCZEP KAUKAZKI. 8014"
Autor: Kazimierz Pomianowski wg Henryka Filipowicza
Opis przedmiotu:
Typ: rycina
Hasło: Typy kaukaskie / Malarstwo polskie / Kaukaz
Miejscowość: Kaukaz. Typy kaukaskie/Typy kaukaskie (Kaukaz)
Przynależność administracyjna: Kaukaz
Sygnatura: Rycina sygnowana na płycie w prawym dolnym rogu kompozycji: "H. Filipowicz" oraz sygnowana typograficznie pod kompozycją: po lewej stronie "Rys. H. Filipowicz." i po prawej stronie "Ryt. K. Pomian."
Technika: drzeworyt sztorcowy na papierze
Wymiary: 165x237 mm (kompozycja)
Datowanie: 1888
Numer katalogowy: i17153
Pochodzenie: Z: Kłosy nr 1219 z 8.11.1888 s. 304
Uwagi:
Zachowana cała karta. Rycina bez artykułu - rycinie nie towarzyszył w numerze tekst
O autorze:
- Kazimierz Pomianowski warszawski drzeworytnik czynny w latach 1876-ok. 1896, początkowo rytował prawie wyłącznie dla "Kłosów" do zamknięcia pisma w 1890, później rytował dla "Tygodnika Ilustrowanego" do ok. 1896, płodny i wszechstronny ksylograf; zob. SAP t. 7 ss. 389-390. - Henryk Filipowicz (25.01.1842 Radom - nie przed 1890) malarz, rysownik, drzeworytnik, krytyk artystyczny i fotograf. Studiował malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie latach 1859-1861. W latach 1866-1867 przebywał w Kuźniecku (od 1931 Nowokuźnieck) na Syberii, potem w latach 1868-1875 z przerwami w Warszawie, gdzie zajmował się też fotografią oraz ilustratorstwem od 1869 współpracując z "Tygodnikiem Ilustrowanym" (gdzie od 1871 był kierownikiem artystycznym) i "Opiekunem Domowym" i rzadziej z innymi pismami. Sporadycznie drzeworytnik głównie rytujący swe rysunki dla "Tygodnika Ilustrowanego". Od 1869 był też publicystą w prasie warszawskiej m.in. publikując wspomnienia z Syberii i recenzje z wystaw. Pod koniec 1875 wyjechał do Odessy zajmując się tam fotografią do 1880, w latach 1880 do co najmniej 1888 prowadził zakład fotograficzny w Tyflisie (Tbilisi), gdzie eksperymentował z fotografią tworząc "foto-rzeźby". Stale wystawiał obrazy w kraju i publikował. W latach 1877-1878 korespondent wojenny w czasie wojny rosyjsko-tureckiej. Autor licznych obrazów i rysunków - portrety, sceny rodzajowe, typy z licznych podróży, typy uliczne i zabytki architektury Warszawy; zob. SAP t. 2 s. 219 (pomija datę śmierci artysty) i Strzałkowski 2017 (Leksykon fotografii) s. 145
Literatura:
Grajewski 1972 poz. 3833
Stan zachowania:
Pozycja w bardzo ładnym stanie, kompozycja bez wad, nieznaczny ubytek prawego górnego rogu karty
Gradacja stanu zachowania:
- stan idealny: (6) bez wad, bez śladów używania, jak nowy
- bardzo ładny: stan prawie idealny (+5), bardzo nieznaczne wady, niemalże jak nowy (nieużywany)
- ładny: stan bardzo dobry (5), bardzo nieznaczne, w zasadzie nieistotne wady
- dość ładny: stan - bardzo dobry (-5), mało istotne, nieznaczne wady
- więcej niż dobry: stan pomiędzy bardzo dobrym a dobrym (4/5), dość nieistotne, niezbyt znaczne wady
- co najmniej dobry: stan co najmniej dobry (+4), niezbyt istotne wady
- dobry: stan dobry (4), dość istotne wady
- mniej niż dobry: stan -dobry (-4), istotne wady
- więcej niż dostateczny: stan pomiędzy dobrym a dostatecznym (3/4), bardzo istotne wady
- co najmniej dostateczny: stan co najmniej dostateczny (+3), dość słaby stan, wyjątkowo istotne wady, prawie destrukt
- dostateczny: stan dostateczny (3), słaby stan, duże wady karty, w zasadzie destrukt
Ocena stanu zachowania i niektóre inne elementy opisu mają pewne cechy subiektywności, ale dokonujemy je z naszą najlepszą wiedzą i możliwie największą rzetelnością, w razie wątpliwości proszę kierować się skanem obiektu lub prosimy o kontakt.
Dodatkowe informacje:
Powiązane osoby: Filipowicz Henryk/Pomianowski Kazimierz
Miejscowość: Kaukaz. Typy kaukaskie/Typy kaukaskie (Kaukaz)
- Działy tematyczne (ogólne)
- Grafika
- Grafika polska XIX w.
- Technika wykonania / rodzaj obiektu
- drzeworyt sztorcowy (poprzeczny)
- drzeworyt
- Tematy (szczegółowe)
- etnografia
- kultura
- malarstwo polskie, rysunek polski
- varia
- zawody i zajęcia
- sceny obyczajowe i rodzajowe
- typy ludowe
- muzyka
- kostiumologia i stroje ludowe
- muzyk ludowy/wędrowny/amator
- Rosja
- Kaukaz
Cechy pozycji
- Typ obiektu:
- grafika
- Grafika: datowanie:
- j) XIX w. 2. połowa
- Grafika: dział:
- grafika
- Grafika: technika (uproszczona):
- drzeworyt
- Stan:
- (5+) bardzo ładny
Jak pakujemy i wysyłamy?
Rodzaj opakowania pozycji przy wysyłce zależy od gabarytów i właściwości fizycznych obiektu celem ich najlepszego zabezpieczenia.
Książki
Książki wysyłamy zwykle w opakowaniach typu owijki, wewnątrz zabezpieczone folią lub folią bąbelkową albo folią typu stretch (tą zwykle na zewnątrz). Część książek, zwykle cieńsze, wysyłamy w kopertach tekturowych z wkładką tekturową w folii, podobnie czasopisma i grafikę.
Czasopisma, grafiki, druki
Niekiedy wysyłamy czasopisma, grafikę i druki ulotne w tubach owiniętych folią stretch, większe gabarytowo zamówienia książek etc. mogą być wysyłane w kartonach wewnątrz których obiekty są odpowiednio zabezpieczone (folia, tektura falista, owijki etc.).
Pocztówki
Pocztówki są wysyłane w specjalnych potrójnych opakowaniach tekturowych ("pancernych" i bardzo trudnych do złamania).
Jak pakujemy i wysyłamy plakaty/mapy?
Plakaty oraz mapy przesyłamy zapakowane w tekturowe tuby o średnicy 7 cm do 10 cm i odpowiedniej długości w formie zrolowanej wzdłuż dłuższej krawędzi plakatu. Dodatkowo, tubę owijamy folią typu stretch. To zdecydowanie najlepszy sposób pakowania tego typu produktów i dzięki temu zamówienie na pewno dotrze do Państwa w stanie nienaruszonym!
W zależności od formatu plakatu czy mapy są możliwe różne formy wysyłki (sklep internetowy sam odfiltruje niedostępne):
- do paczkomatów możemy dostarczać produkty do formatu A2/B2 - większe wymagają tuby, która nie zmieści się do paczkomatu
- Pocztą Polską możemy wysłać dowolny format plakatu lub mapy w ramach przesyłki standardowej (gabaryt B)
- firmy kurierskie traktują tuby jako opakowania specjalne, stąd wynika znacznie wyższy koszt przesyłki kurierem, jeśli preferujesz konkretnego kuriera napisz to w uwagach a postaramy się uwzględnić Twoją preferencję (nadajemy z DPD, UPS, FedEx, DHL, Pocztex, InPost)
Jak przechowujemy nasze plakaty?
Plakaty przechowujemy rozwinięte w specjalnych szafach kartotekowych formatu A0 lub A1, grupowane tematycznie lub autorami. Plakaty dodatkowo są umieszczane w teczkach, tak by nie uległy one zagięciom lub uszkodzeniom.
Jeśli plakat był kiedyś składany (jest to widoczne) będzie to odnotowane w uwagach o plakacie.